Massagepraktijk Til

In balans door het leven

2018-11-05

Ayurveda

Je ziet het wellicht op mijn Website staan: ik heb als mogelijke therapie een Ayurvedische behandeling staan. Ayurveda is niet bij iedereen bekend, dus ik geef hier een korte inleiding tot de Ayurveda.

Ayurveda komt uit India, waar het al meer dan 3000 jaar beoefend wordt. Ayurveda betekent kennis of inzicht in het leven. De Ayurveda is een manier van leven, waarbij de mens die jij bent centraal staat. Als je de geschiedenis bekijkt, is de Ayurveda een van de oudste geneeswijzen/wetenschappen ter wereld. De wetenschap is vastgelegd in een aantal boeken die de vedische geschriften heten.

De Ayurveda is een wetenschap vanuit een holistische zienswijze. De Ayurveda kijkt naar de mens in zijn geheel. Hierbij wordt ook de omgeving waarin de mens leeft meegenomen, dus het gezin, de buurt, de cultuur waarin de mens opgroeit. Als de mens uit balans is, kunnen zich problemen voordoen in de  vorm van klachten of ziektes. Als de balans hersteld wordt, zal ook de klacht of ziekte worden verholpen. Door de balans in een zo vroeg mogelijk stadium te herstellen ( dus voordat een klacht of ziekte ontstaat) kunnen ziektes voorkomen worden. Voorkomen is beter dan genezen. De Ayurveda is er op gericht om de gezondheid te bevorderen.

In deze zienswijze verschilt de Ayurveda van de westerse benadering. De westerse geneeswijze is reductionistisch. Hier wordt gekeken naar het patiënt en de klacht of ziekte die de patiënt heeft. Er wordt een diagnose gesteld en dit wordt behandeld. De klacht of ziekte wordt verholpen. Een eventuele oorzaak wordt niet gezocht, waardoor het probleem wellicht terugkomt. De westerse geneeswijze is er op gericht om de ziekte te genezen.

Beide geneeswijzen zijn goed, ze kijken alleen uit verschillend oogpunt naar de patiënten. Samenwerking van beide geneeswijzen zou een fantastisch avontuur zijn, waarbij wij als mensen zouden profiteren van het beste van beide werelden.
Volgende keer over de Ayurveda, elementen en types

Admin - 11:11:46 @ Ayurveda | Een opmerking toevoegen